Uw huis verhuren en de belasting!

Wanneer u uw huis verhuurt dan heeft dit ook gevolgen voor de belastingaangifte ieder jaar. Waar u mogelijk eerst hypotheekrente genoot is dat nu opeens veranderd. Het is belangrijk om hier vooraf duidelijkheid over te hebben. Het kan bepalend zijn bij de beslissing of u de woning wel of niet gaat verhuren. De fiscus maakt onderscheid in een aantal situaties op haar website. Het gaat hier onder andere om:

  • Mijn eigen woning verhuur ik tijdelijk
  • Een deel van mijn eigen huis wordt verhuurd
  • Ik verhuur een tweede huis
  • Ik verhuur een gedeelte van mijn huurwoning (of de hele huurwoning)

Aftrekbare kosten of niet?

Wanneer u uw eigen woning tijdelijk verhuurt blijft het natuurlijk nog gewoon uw woning. Het kan zelfs uw eigen woning zijn welke uw hoofdverblijf is, maar welke u tijdelijk verhuurd in de vakantieperiode. Het is dan nog gewoon uw woning. U moet nu bij de aangifte het volledige eigenwoningforfait opgeven en daarnaast de huurinkomsten. U mag hierbij 70% van de huurinkomsten opvoeren bij uw belastingaangifte. Ook kunt u kosten voor het (tijdelijk) verhuren aftrekken.  Kosten voor het schoonmaken om de woning te verhuren mogen ook worden afgetrokken. Kosten van elektriciteit en gas moet u doorbelasten aan de huurder.

Zijn de huurinkomsten een box 1 of box 3 verhaal?

Het is vaak verwarrend waar u nu de inkomsten uit de verhuur van uw woning moet plaatsen. Het zijn inkomsten. Het zijn echter inkomsten uit de verhuur van uw eigen woning. Het zijn inkomsten uit vermogensbestanddelen. Het zijn daarom inkomsten welke vallen in box 1. Het heeft er wel mee te maken hoeveel arbeid u precies doet om dit inkomen te krijgen. In de regel valt het echter in box 1. Bij twijfel kunt u het beste een afspraak maken bij een belastingkantoor.

Leuker kunnen we het niet maken?

Het is een bekende kreet van de belastingdienst. Ze kunnen het niet leuker maken, maar wel makkelijker. Hoewel het soms gemakkelijker kan lijken is het nog steeds een klus om de belastingaangifte correct in te vullen. Wanneer u twijfelt over specifieke zaken heeft u verschillende mogelijkheden.

U kunt in de eerste instantie naar een belastingadvieskantoor gaan of een fiscalist om u te laten adviseren. Het betekent vaak, dat u een hoge nota krijgt. De extra opbrengsten verdampen dan mogelijk direct.

Het is ook mogelijk om een advies in te winnen bij de belastingdienst zelf. Maak een afspraak met een inspecteur om u te laten helpen. Ze zijn vaak behulpzamer dan u mag verwachten. Het is prima om op die manier advies uit de bron te krijgen. Natuurlijk kan het u afschrikken. Wanneer u alles goed en correct doet en wilt doen is dit uiteraard niet nodig.

Zorg voor een goede aangifte!

Uiteindelijk is het belangrijk om uw aangifte correct in te vullen. Een belastingadviseur, de inspecteur en mogelijk ook een makelaar kan u hierbij helpen. Een makelaar heeft vaker met het bijltje gehakt en het is zijn vakgebied om ook de fiscale zaken te kennen.

Wenst u vrijblijvend advies van de makelaar?

Advies of een nuchter gesprek ? Vraag hier uw informatie aan! Meer dan 950 verhuurders gingen u voor!